TAnks For Viewing My Pages...\(^_^)/

22 October 2011

JOM BELAJAR LOGHAT NEGERI SEMBILAN

ASSALAMUALAIKUM...

Sapo suko donga orang cakap nogori9??ce angkat tangan...Eden lai suka sobab 2 bahaso den...tapi bilo da jumpa kengkawan mula la tuka loghat...hahaha..bak kata orang kampung den 'masuk kandang mano2 ikut rontak orang 2 kan, bukan lupo daratan tapi kita boleh jadi versatile n flexible kan....


Loghat n9 ni macam torok bunyi eh tapi sobona eh sodap didonga...

Jom kito practise samo2...mano tau kok dapek laki org nogori, xpun bini org nogori..mampuih nak paham mak mentua cakap apo kan...So meh cini den jadi cikgu bahaso arinie...

1)MONUNG-termenung.
2)TIROK-trjun ke dlam sungai ala2 tarzan.
3)BODA-belasah mgunakan kayu.


Ayat:apo yg kau MONUNG laie 2!? Moh doreh TIRUK..usah la gisau kot ado boyo kang den BODA tongkok eh!''

4)BAEH'-campak/ baling dah jgak bleh d gunakan untk memukul.
5)REMBAT'-sambar/curi dan jgak bleh dgunakan untk memukul/sebat.
6)BEGASAK'-bgaduh.mengerjakan sesuatu dgn tekun atau beramai2..


Ayat: dah BEGASAK kau REMBAT durian den.. Kau ckap den x bori..den BAEH kau kang bru kau tahu''..
  • hobin - pukul / belasah
  • hongeh - kenyang sangat
  • menteneng - gemuk
  • ghoman - raut wajah
  • pelaih - endah / ambil tahu
  • jewat - capai
  • tetoyek - mcm lebihan terutama bagi rendang
  • ghemah - saki baki nasi yang bertaburan lepas makan
  • mendoda - terlalu kuat
  • lelan - cuai
  • dodat - minum terus tanpa cawan
  • belobau - terjatuh
  • keceng - kenyit
  • ontok ontok - duduk diam diam
ni plak contoh dalam ayat...
  • bongkar la copek, dah subuh - bangun la cepat, dah subuh
  • betapo sombabnyo kau - bangang betul kau ni
  • poloser amik ko ni jang - pemalas betul kau ni jang
  • anak sapo la yang bogik bonar ni - anak siapa la yang degil sangat ni
  • dah takdo joki - dah takde rezeki
  • bosulumak boto mulut kau - comot betul mulut kau
  • tak senegheh / somonggah boto perangai ko jang - tak senonoh betul perangai kau jang
  • jangan mandi kek lubuk tu, ocup kang - jangan mandi di lubuk tu, tenggelam kang
  • berdobin jatuh eh mamat tu - macam nangka busuk jatuh mamat tu
  • jangan mandi boleng - jangan mandi bogel
  • bak sini pongolan tu - bak sini pengait tu
  • apo koman bonar dressing kau ni - apa ketinggalan zaman betul dressing kau ni
Sobolom den akhiri post ni...jom hayati gamba bawah ni...



'PEace No WAR'




3 comments:

  1. huhuh.. susah gk.. klu xtaw, mmg bler terus.. haha

    ReplyDelete
  2. Suka sgt. Teringat waktu kecil dulu. Jumpo org nogori boleh la den cakap nogori

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...